Wednesday, September 7, 2011

kenangan ramadhan lalu..

haha..dah seminggu beraya baru sempat nak update blog maklum la byk sangat open house...badan pun dah makin tembam...time ramadhan ari tu sempat la aku berbuka puasa bersama makcik2 n pakcik2(sblh ayah)aku..yela  semenjak arwah nenek meninggal jarang sekali aku berjumpa dgn mereka klao ade pun sebulan sekali...sbnrnyer makngah n mokteh yg wat plan bebuka pose kat umah arwah nenek tu..yela kesian kat poksu buka sorang2..lg pun time arwah nenek ader pun mmg selalu kite org buke bersama...

memandang mak aku merangkap jawatan sbg kakak ipar yg paling sulung..so mak aku decide supaya majlis buka puasa tu di adakan  ala 2 "pot luck"gitu..yang pening kepala nyer bile sume dah decide nak bawak ape just mak aku jer yang belom ..yela mana x nyer aper yang mak aku nak masak sumernyer dah kene cop...akhir nyer mak aku decide masak udang sambal n bihon jer..

ni la antara lauk pauk berbuka kami sekeluarga..

mak long(mak aku) = bihun n udang sambal
makngah                   = daging tulang masak sup
makcik                      = just bawak mutabak  jer..
mokteh                     = sotong sambal
kak syikin                 = ayam berempah n lemang
pok su                       = siput sedut masak lemak cili api






sbnrnyer pok su mmg teringin nak makan siput sedut tp x tau la kenapa susah nak dpt siput ni time bulan puasa...pelik bin ajaib .oleh kerana poksu teringin sgt nak dia sanggup gi pasar kul 5 pagi semata-mata nak makan siput tu nasik baek ada..poksu pun beli la siput tu 5 kilo...byk nyer nak wat kenduri ker..tp yang x tahan nyer oleh kerana poksu ni sorang yang pembersih dan cerewet bak makanan dia sanggup cuci siput tu satu per satu guna berus dawai dari kul 9 pg sampai kul 1 tgh hari...ishh bapak lama...dah namanyer cerewet lama mane pun x kisah..past dah cuci siput tu mok teh la yang tolong masakkan maklumla org bujang...hahaha

kul 6 sume dah ready kat umah nenek...azan magrib jer sume pun ape lagi SORUU la..licin la gak sume lauk2 nie...best sgt2 bile buke ramai2 nie..hope tahun depan boleh wat lg...peace..

mood: kenyang x terkata...:)

No comments:

Post a Comment